02 avril 2009
Polskie czcionki komputerowe (Polish fonts) Janusz Marian Nowacki
(meaning just "Antiqua of Torun") is a two-element typeface designed by Zygfryd Gardzielewski (1914–2001).
The font is mainly used for typesetting of small prints. Its characteristic features are the widening of vertical stems at the top and the wave-like form of some of the horizontal and diagonal lines as well as of the serifs. Antykwa Torunska was first cast in metal in 1960 in the Grafmasz typefoundry in Warsaw. It was produced in the ordinary, semibold and slanted faces in sizes from 6 to 48 dd.
I began digitizing Antykwa Torunska in early 1995. The first, very poor version was based on a font catalogue. It was a very imperfect source. The next version was based on photocopies of the original design drawings made available to me by Zygfryd Gardzielewski, to whom I am very grateful for this. Version 1.0, which deserves to be called computerised in that it was precise and reused character building elements across the font, was released in 1998 and comprised (similarly as the original) of three faces: upright, bold and italic.
The current distribution was generated using the METATYPE1 tools package authored by Bogusław Jackowski, Janusz M. Nowacki and Piotr Strzelczyk. Version 2.03 contains a greatly extended character set (e.g., cyrillic, greek, most often used mathematical symbols and currency symbols, additional ligatures), as well as additional typefaces (light, regular, medium and bold in normal and condensed widths).
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1 commentaire:
« Antykwa Półtawskiego », voilà une police de caractère spécifiquement, et au plein sens du mot « typiquement » polonaise, créée dans les années 21 et 30 du siècle dernier et qui a été en usage sur les bords de la Vistule jusque dans les années 60. Elle mérite d'être connue. Fort curieusement, elle n'a pas été utilisée dans la presse polonaise de l'émigration. Le quotidien "Narodowiec" ayant paru dans la région du Nord de la France à partir des années 20, le "Dziennik Polski" paraissant à Londres depuis 1940 .. semblent la méconnaître. Aujourd'hui, grâce notamment à Janusz Marian Nowacki, on peut l'utiliser en informatique. Il serait bon que celui-ci parachève son œuvre en tenant compte des caractères spécifiques français : ç, à, â, ê, ô... Cette police polonaise a été utilisée dans les publications consacrées à l'art, à la musique, notamment dans les éditions des œuvres de Chopin, revues par Paderewski.
Tadeusz Kaleisum
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